Showing posts with label mrsm jasin. Show all posts
Showing posts with label mrsm jasin. Show all posts

Sunday, December 5, 2021

Emel Tentang Pengalaman Di Jasin

 Saya copy paste simpan di sini. Kenangan dan peringatan. 

sekadar hiasan


" From: Pet <omecool20@yahoo. com>

Subject: Re: [mjsc_jasin89] Get Well Soon Bro

To: mjsc_jasin89@ yahoogroups. com

Date: Saturday, November 29, 2008, 12:08 AM


Salam semua.


Mcm Salleh ckp .. saya ingat masa saya terjumpa seorang budak batch lama yg terkenal dengan ketaikoannya masa Jasin dulu. Saya pun pernah kena dengan dia a few times, so bila nampak dia masa tu, my first instinct was to go over and give a good slap. tp, looking at him and his daughter, I just hope his daughter will not go thru the pain yg I went thru.


Tentang bab menyusahkan org tu, sy minta maaf sebab I remembered bgm I was the butt of a few jokes kat Jasin .. sapa tak kenal 'Fat Short Boy' n kisah cinta monyetnya ... ramai bebudak masa tu komen perangai saya yg 'pelik' masa tu ... ada la a few times kena panggil pi store " settle the store " ..


Lepas grad dr uni, until the incident, bila jumpa bebudak Jasin yg dulu memandang rendah pd saya, tiba2 act mcm dah kawan lama, rasa mcm nak gelak pun ada, marah pun ada. Kata mereka, " ala Pet ... let bygones be bygones, masa tu budak2 lagi ... " .. iye, masa tu bebudak lagi, korang tak rasa sakit, aku rasa tau ..


Tp, incident kereta selepas reunion sekitar 2004 tu, sy beritahu diri saya ... let it go la Pet, mereka dah lupakan, kau yg terasa sorang2 ... biarlah roda hidup berputar, bergerak ke hadapan, bukan ke belakang.


Jadi nowadays, bila jumpa bebudak Jasin, I meet them with an open heart .. all is forgiven not forgotten .. syukurlah, the majoriti yg saya jumpa dan hangout sekali-sekala adalah yg mereka2 yg menerima saya seadanya masa di Jasin dulu. Terima kasih pd kalian ( you know who you are ).


Sekarang, bila kita dah ada anak2, let us guide them well, so they will, InsyaAllah, not repeat our past mistakes.


Rgds,


Pet"

Tuesday, July 20, 2021

Cikgu Azanuddin Yang Saya Kenal


terrer Matematik
suka lepak dan mesra dengan pelajar puteri
perhimpunan pagi pakai walkman dan headphone
perhimpunan pagi bawak satu beg plastik penuh vhs tapes

Saya tidak pernah belajar dengan dia, tapi ramai yang belajar dengan dia, dan sayang dia ..plus bila baca kisah dia oleh rakan2 beliau ... he was a great friend ..

Alfatihah Cikgu .. see you when we get there ..

Monday, March 13, 2017

Kisah Tommy Page

Tommy Page telah menjadi arwah minggu lepas. Ramai tidak sangka begitu sebab mendiang begitu muda, sekitar awal 40an.
Kisahnya begini ...
Pada masa itu,baru beberapa minggu masuk Jasin, waktu tgh hari selepas kelas, di Dewan Selera, beratur ambil makan tengahari. TV belah kawasan lelaki sedang on, channel tv3. Kuat juga. Lepas tu, keluar music video lagu beliau 'A Shoulder to cry on'.
Itu first time saya mendengar lagu ini berkumandang. I thought, sedap juga melodic, lagu jiwang kan .. Saya lihat sekeliling ... Ada beberapa pelajar lelaki tekun menonton, siap berhenti makan. Bila lihat ke kawasan pelajar perempuan, wow ... Kawasan mana yang boleh melihat dan mendengar video itu, terpaku terus ... Hahaha.... That is when i knew it was gong to be a hit ... And it did. :)


Terima kasih, Tommy. Selamat tinggal ......

 




 

Friday, January 20, 2017

Gaban

Bila sebut pada alumni MRSMJ nama Gaban, pasti ingat Ustaz Ishak.
Ustaz Ishak tun pendek orangnya. Mmg ustaz pun, ajar subjek-subjek agama Islam. Beliau juga adalah ketua warden di sana, dan ketua cikgu disiplin.
Budak2 nakal mmg biasa dengan beliau, sebab buat kes2.
Secara peribadi, saya tidak berapa kenal sgt beliau, tapi kenal2 camtu aja.
Yang menariknya,  ramai warga exJasin yang kini engenal, berjumpa beliau adalah kalangan budak2 ini ... He he.. Karma I guess ...
Yang saya tahu, selepas Jasin, beliau pindah ke Mara HQ.
A good man, terima kasih byk2 ustaz kerana berbakti pada kami.

beliau yg berjaket hijau putih (kanan)
kiri - Dr Amin Sah (SPM 90)



Thursday, January 5, 2017

Penangan Karma Selepas 26 Tahun

Masa pendaftaran anak ke 2 ke srk Selasa lepas, jumpa dengan rakan Jasin sebatch yang mendaftarkan anak bongsu beliau. Mesra tegur sapa mcm biasa. Kami ada sejarah tersendiri pad atahun 90.
Secara ringkas, saya berdendam dengan beliau kerana menghalang saya masuk dorm beliau, sebagai dorm capt. Lama juga, baru beberapa tahun lepas, saya buat keputusan utk let go. Saya maafkan dia dan minta maaf dari dia, tentang perkara itu. Dia ada buat penjelasan tentang apa yang terjadi. Ada closure dalam hal ini.
Pengajarannya, to grow further, have to move on, seperit manapun.
It is all about forgiveness ..

Wednesday, October 26, 2016

Gambar MRSM Jasin Luncheon Reconnect 2016

Pada 22 October lepas, untuk pertama kali, saya hadiri reunion MRSM Jasin. Cerita panjang next post, tetapi saya nak post dua gambar

Gambar pasukan jawatankuasa penganjur

Gambar kumpulan batch SPM 90

And finally, I feel peace .....

Wednesday, November 11, 2015

Kisah Mata Cun Selamatkan Spek Saya

Pada tahun 1990, al-kisah, saya mengikut rombongan skuad bahas MRSM Jasin ke Kota Bharu Kelantan. Dalam perjalanan pulang ke Jasin, Melaka, bus mengambil jalan melalui Kota Bharu - Kuantan - Segamat kemudian ke Jasin.

Di sekitar Segamat, kami berhenti berehat dan solat di sebuah masjid kampung. Ketika mengambil wuduk, saya letak spek saya di atas tempat wuduk, dan then bunyi 'plop' ia jatuh ke dalam kolam air. Panik sekejap, ya lah my spek kan.

Jadi, terus saya mencari rakan saya, Farid Zainuddin Rahman, atau lebih mesra 'Gon' ...minta tolong untuk mengambil spek yang terjatuh. Beliau terus memanjat ke dalam kolam air dan mengambil spek tersebut. Phew :)

Pada masa itu, saya cakap pada Gon, " Gon, I hope this matter does not go into Selspress. " Gon, replied, " Nah.. you wish .." .. memang masuk Selspress, tabloid MRSMJ yang terbit beberapa minggu lepas itu .... ;-)

Oh, Gon memang dikenali sebagai Mata Cun, sebab matanya yang cantik :) sebab itu tajuk post ini begitu ....

Monday, February 2, 2015

Terima kasih Cikgu Jamil



In honour of this man, I shall write this post in English.

He taught my class English in form four and form five. He was the only teacher who had faith in me, and I wished I knew him better. He gave me a Raya card after my SPM, congratulating on my success, the only teacher. One of my few regrets that I truly regret was not looking for him after I came back from the States. Perhaps, he could have given me some better wisdom.

So, if there is a teacher/teachers from your MRSM days whom you cherish dan love, and is still alive, look for them, shake their hand and say thank you for the all good times and apologize for the bad times.

Cikgu Jamil passed away in 2012. AlFatihah to him. Terima kasih Cikgu.



Tuesday, January 27, 2015

310790

A lot of things happened the last eleven days. Among them:


  1. I went to Kota Bharu (it was a great trip) 25-29 July
  2. For the first time, I've finally made a firm decision
  3. Papa came back from Sarawak
  4. Lina gave me her photo
  5. I know what must I do .... STUDY HARD ...
  6. I am now feeling uneasy ... hati tak tenteram 


NOW, IT'S TIME FOR CHANGE...


.. better to do it than never to have done it all ....

G'night

Monday, January 13, 2014

15 June 1990 - Wei Don't Forget My Number Ye ...

Malam ini phone mum. Jeez..dia balik kampung lagi sekali sama Novie dan Alia. Papa lak dah chow ke Penang. Sukan U.
Besok 1119 Trial. Pailang ucap good luck. Dia suruh kirim salam kat budak tu. Budak tu ya-Allah happy habis.


Wednesday, December 25, 2013

Cerita baru

*sigh* macam-macam mahu tulis .. tetapi idea dan inspirasi tiada ... syukur, bahannya sudah ada :) ketika mengemas barang2 bacaan lama, jumpa kembali diari lama yang mengandungi catatan - catatan Jasin. Tulisan2 itu sekitar tahun 1990, semasa Tingkatan 5. Saya bercadang untuk menulis kembali catatan-catatan tersebut, sebab buku catatan itu sudah lusuh. Biar ia abadi di alam maya, untuk rujukan saya dan lain-lain di masa hadapan.

Muka hadapan buku catatan .. sudah usang bukan ..


Saya akan tulis balik catatan seperti yang ditulis .. jadi, maaf kalau ia berbunyi kebudak-budakan ..  juga watak-watak yang disebut wujud, mungkin namanya diubah.

Sunday, November 4, 2012

Kisah akan diteruskan

Sudah tiga tahun berehat ... it is time to continue .... :)